برای ورود به بورس چه باید کرد؟

سرمایه‌گذاری در بورس برای همه اقشار جامعه می‌تواند ازنظر اقتصادی مناسب باشد و مزایای زیادی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. شما تنها با ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید سرمایه‌گذاری خود در بورس را آغاز کنید. حتی اگر بخواهید می‌توانید با ۱۰۰ میلیارد هم در بورس فعالیت کنید؛ اما همه‌چیز به این بستگی دارد که چطور از ظرفیت‌های بورس برای کسب درآمد و سود بهره می‌برید. این شما هستید که با دریافت آموزش بورس به شکلی صحیح و سودآور به سطوح بالای سرمایه‌گذاری دست پیدا می‌کنید. اگر بورس را به‌خوبی بشناسید و آموزش‌های لازم برای فعالیت در آن را دریافت کرده باشید، با مبالغ اندک می‌توانید به‌تدریج رشد و پیشرفت کنید و به موفقیت برسید.


راه و روش شروع فعالیت در بورس چیست؟

ورود به بورس مانند هر فعالیتی نیاز به داشتن آمادگی دارد. این فعالیت با تکیه‌بر شانس و داشتن آرزو و انرژی مثبت پیش نخواهد رفت. برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار بورس باید با حجم گسترده‌ای از اطلاعات آشنا شوید. پس نیاز به کسب راهنمایی و اطلاعات از منابع آگاه برای فعالیت در بورس به‌شدت ضروری است.


دو تصور اشتباه درباره بورس وجود دارد:


با شروع سرمایه‌گذاری سریعاً به پول و سرمایه زیادی خواهید رسید.

وقوع شکست و ضرر از نوسانات و عوامل کوچک و بزرگ مؤثر بر بازار شما را تهدید می‌کند.


هیچ‌یک از این طرز تفکرات صحیح نیست. سرمایه‌گذاری در بورس، یک فرآیند است که نیاز به تحلیل، دقت، صبر و ارزیابی دارد. برای شروع فعالیت در بورس باید تفکر استراتژیک داشت؛ یعنی بدانید که نقاط ضعف و قوتتان چیست، فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی کدم‌اند و برای اقدام و سپس ارزیابی، چه روش‌های صحیح و اصولی را باید به کار بگیرید. در این میان، ممکن است گاهی ‌اوقات به موفقیت‌های زودبازده هم دست پیدا کنید؛ اما آنچه مهم است، تمرکز بر پیگیری یک فرآیند استراتژیک است و لاغیر.


در ادامه به نکاتی مهم برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس اشاره می‌کنیم:


شما از بورس چه می‌خواهید؟

برای موفقیت در هر کاری، نیاز به هدف‌گذاری است. بورس هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر می‌خواهید در بورس موفق شوید باید جایگاهی را که در آن قرار دارید به‌خوبی بشناسید و بدانید که قرار است با فعالیت در بورس به چه جایگاهی برسید. آیا پس‌اندازی دارید که می‌خواهید با به کارگیری آن درزمینهٔ سرمایه‌گذاری به سود بیشتری دست پیدا کنید؟ آیا شغلی ندارید و روی بورس به‌عنوان یک منبع درآمد حساب کرده‌اید؟ آیا سرمایه زیادی در اختیار دارید و بورس هم بخشی از سبد سرمایه‌گذاری‌های کلان و متنوعتان را به خود اختصاص داده است؟ به زبان ساده‌تر، به خود در آینه نگاهی بیندازید و صادقانه، اهداف و ایده آل‌هایتان را مطرح کنید. شناخت دقیق جایگاه فعلی‌تان به شما کمک می‌کند تا اهدافی معقول‌ و دست‌یافتنی برای خود فراهم کنید.


درست است که قابلیت نقد شوندگی بازار بورس بسیار زیاد است؛ اما اگر مبلغ پولی را که برای روز مبادا و شرایط اضطراری کنار گذاشته‌اید، وارد بورس کنید، هرلحظه ممکن است که به آن پول نیاز داشته باشید و نتوانید بلافاصله به پول نقد خود برسید. پس شناخت وضعیتتان بسیار مهم است. اگر سرمایه اولیه ورود به بورس را از کسی قرض کرده‌اید، باید با احتیاط و دقت بیشتری مشغول به فعالیت و انتخاب سهام شرکت‌های مختلف شوید. پس همان‌قدر که مهم است بازار بورس را بشناسید، باید خودتان را هم بشناسید.


دام‌های فریبکاران در کمین شما است

در هر زمینه سرمایه‌گذاری که وارد بشوید، عده‌ای سودجو وجود دارند که خود را مشاور معرفی می‌کنند و در آغاز همکاری با شما ادعا می‌کنند که به سودی کلان در مدتی کوتاه دست پیدا خواهید کرد، یک‌شبه پولدار می‌شوید، سودتان را تضمین خواهند کرد و … .

هیچ‌یک از این ادعاهای اغراق‌آمیز صحیح نیست. نه می‌توان یک‌شبه با فعالیت در بورس، پولدار شد و نه کسی می‌تواند سود سرمایه‌گذاری در بورس را تضمین کند. سهام برخی از شرکت‌ها در بورس دارای ریسک بالاتر و برخی از شرکت‌های دیگر، ریسک پایین‌تری دارند. کسی در این کارزار موفق عمل خواهد کرد که رابطه بین ریسک و بازده سرمایه‌گذاری را به‌درستی مدیریت کرده و در حالت تعادل نگه دارد. پس یادتان باشد که حضور در بورس به معنای تلاشی مداوم است. تلاشی هوشیارانه که باید در آن، همه‌چیز را به‌دقت زیر نظر بگیرید.


اطلاعات اقتصادی‌تان را افزایش بدهید

عوامل به‌شدت متفاوتی در بازار بورس دخیل هستند. سهام شرکت‌ها، نوسان قیمت‌ها، شرایط سیاسی و … می‌تواند روی وضعیت بازار بورس اثرات متعددی داشته باشند. پس لازم است، از اقتصاد و متغیرهای آن باخبر باشید. اقتصاد هر کشوری، روی وضعیت بازار بورس اثرات مستقیمی دارد. اگر مفاهیم اقتصادی را ندانید و آن‌ها را درک نکنید، چطور می‌توانید در این بازار به فعالیت و سرمایه‌گذاری بپردازید؟


آشنایی با مفاهیم اقتصادی درزمینه‌های گوناگون به شما کمک می‌کند تا وضعیت بازار را در شرایط و تحت تأثیر عوامل متعدد به‌درستی تحلیل کرده و تصمیم‌گیری‌های مناسبی داشته باشید. پس اگر تمایل دارید با هر مبلغ و در هر سطحی به بازار بورس وارد شوید و سرمایه‌‌گذاری کنید، باید حداقل درباره اصول اولیه اقتصاد، اطلاعات کافی کسب کنید. اگر در یک کشور، اقتصاد دچار تحولات مثبت شود، قطعاً بازار بورس هم بی‌نصیب نخواهد ماند. بدیهی است که تحولات منفی با وجود ابهام در وضعیت اقتصادی هر کشور هم می‌تواند بورس را به مسیری مشابه بکشاند.


کارگزاری مناسبی را برای افتتاح حساب انتخاب کنید

هر فرد حقیقی یا حقوقی برای فعالیت در بورس نیاز به کارگزاری دارد که به‌عنوان واسطه میان بازار بورس و سرمایه‌گذار عمل کند. بدون وجود کارگزار، امکان خرید و فروش مستقیم سهام میان سرمایه‌گذاران وجود ندارد. درواقع، هر خرید و فروشی در بازار بورس از طریق کارگزاران صورت می‌گیرد. با کمی جستجو در اینترنت متوجه خواهید شد که کدام کارگزاری ها برای راهنمایی شما در خرید و فروش بهترین گزینه است و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. بعد از تکمیل فرم‌های لازم و باز کردن حساب در کارگزاری، کُد معاملاتی دریافت خواهید کرد و می‌توانید فعالیت خود در بورس را آغاز کنید.


یادتان باشد که باید به سراغ کارگزاری بروید که همکاری با آن برایتان راحت‌تر است و احساس خوبی به شما منتقل می‌کند. پس سعی کنید با مراجعه به وب‌سایت کارگزاران یا تماس با کارشناسان کارگزاری، از خدمات مختلفی که ارائه می‌دهند، مطلع شوید و بیابید با کدام کارگزاری می‌توانید با خیال آسوده‌تری فعالیت خود را ادامه دهید. دریافت مشورت از کسانی که سابقه فعالیت با کارگزاری‌های مختلف دارند هم می‌تواند در انتخاب مورد مناسب به شما کمک کند.


منابع یادگیری بورس:

https://boursemellat.com/what-is-the-financial-market/

https://boursemellat.com/product/bourse-learning/